Jak ohodnotit vliv zákazníků
Je pochopitelné, že každý kupující se ze své pozice snaží o co nejlepší obchodní podmínky. Důraz klade na cenu, kvalitu, doplňující služby, servis atd. Pokud je to možné, rád ovlivňuje a snaží se určovat podmínky spolupráce s dodavatelem. Vliv zákazníka se různí podle typu nabízených produktů a služeb. Na některé produkty a služby má zákazník či kupující zcela zásadní vliv, na některé minimální. Důležitou roli také sehrává, zda vaše produkty či služby jsou určeny koncovým zákazníkům či jsou pouze mezistupněm k finálnímu produktu.
Z hlediska firemní strategie je důležité uvědomit si, v jakém postavení se nachází vaše firma vůči zákazníkům. Mají zákazníci a jejich chování zásadní vliv na chod a fungování firmy?
Kupující může mít na dodavatele velký vliv zejména v následujících případech:
- pro kupujícího existuje možnost substitutů (náhražek)
- v okolí kupujícího existuje velké množství dodavatelů
- nakupovaný výrobek pro kupujícího nepředstavuje důležitý, klíčový materiál
- existuje malé množství zákazníků nakupujících velké množství, tzn. jejich ztráta má zásadní dopad
- v daném oboru se vyskytuje velké množství malých prodejců
- velké procento dodavatelova odbytu nakupuje právě daný kupující
- pro kupujícího je ekonomicky výhodnější nakupovat od více dodavatelů, než mít pouze jednoho dodavatele
- pro kupujícího neexistují velké překážky pro změnu dodavatele (nulové náklady na změnu, standardizovaný statek)
Tato sekce je nyní zamčená.
- Pokud nejste členy BrainTools Clubu, pokřačujte zde.
- Pokud jste registrovanými členy BrainTools Clubu, přihlaste se zde.