Jak meditace Trataka pomůže?

Dnešní svět je zrychlený. Musíme zvládat řadu činností čím dál rychleji a sklouzáváme k povrchnosti. Mozek je přehlcený. Děláme jednu činnost, ale přitom se soustředíme na řadu dalších věcí, které ještě musíme udělat. Výsledkem je únava a časem i celková nespokojenost a vyčerpání. O soustředěné činnosti nemůže být ani řeč.

Meditace Trataka umožňuje koncentraci trénovat. Když se nám podaří aspoň na chvíli být dokonale soustředění, čekají nás i zajímavé zážitky. Naučíme se ji na dvou předmětech. Na terči a na plamenu svíčky. Když se vám soustředění podaří, z terče zbyde jen bílá nebo černá plocha a terč samotný zmizí. Ze svíčky zbyde jen plamen nebo knot, vše ostatní zmizí.

Tento druh meditace je ideální pro lidi, kteří nemají rádi klidné meditace se zavřenýma očima. Jedná se totiž o dynamickou meditaci a tomu odpovídá i volba hudby, kterou vám doporučím. Celá meditace navíc probíhá s otevřenýma očima. Vedlejším efektem bývá také relax, naprosté uvolnění těla i mysli, příjemný pocit a pročištění očí.

Meditace na terč a plamen svíčky je určená na domácí trénink. Ideální je praktikovat ji večer před spaním. V závěru se ale naučíme i její instantní formu, kterou můžete praktikovat kdykoli a kdekoli. Soustředit se na jediný bod. To vám pomůže například ve stresových situacích na chvíli vypnout, srovnat si myšlenky a dokonale se koncentrovat na další činnost.

Co nástrojem získáte?

  • posílíte schopnost relaxovat
  • díky příjemnému cvičení se naučíte lépe udržovat koncentraci
  • ve stresu vám to pomůže na chvíli vypnout, urovnat si myšlenky a dokonale se soustředit na další činnost

K meditaci Trataka toho moc nepotřebujete. Jen si vyberte příjemné prostředí. Ideální je doba doma před spaním. Vedlejším efektem tohoto koncentračního cvičení totiž je, že si odpočinete, zrelaxujete a bude se vám lépe usínat.

  • Ideální je, když je v místnosti lehké přítmí. Tedy ne úplně osvětlená, ale ani úplně tmavá místnost.
  • na zeď si pověste terč. U tohoto cvičení budete stát. Terč by měl být umístěný tak, aby jeho prostřední bod byl přímo ve výšce vašich očí.
  • Na nižší stolek nebo židli umístěte svíčku. U tohoto cvičení budete sedět. Plamen by měl být v takové výšce, aby byl opět ve výšce očí.
  • Připravte si také karimatku. Při následujícím cvičení budete ležet. Protože tělo bude uvolněné, můžete pociťovat chlad. Je tedy vhodné si předem připravit i deku, kterou se můžete přikrýt, aby vám teplota neznepříjemňovala relaxaci.
  • Připravte si také hudbu. Nabízím tuto. Jde o Oshovu hudbu připravenou pro dynamické meditace. Dynamická proto, že v ní nejde o to, abyste utlumili myšlení, ale naopak, abyste se plně koncentrovali.

Využijte tento odkaz na YouTube kanál, kde v případě zájmu najdete také řadu dalších odkazů pro své meditace.

Jaké cíle si stanovit?

  • jednou týdně si vyčlenit hodinu na meditaci Trataka
  • kdykoli si během dne vzpomenete, na půl minuty se soustředit jen na jeden bod
  • sledovat si průběžně, co se zlepšilo, změnilo

Tato sekce je nyní zamčená.

  1. Pokud nejste členy BrainTools Clubu, pokřačujte zde.
  2. Pokud jste registrovanými členy BrainTools Clubu, přihlaste se zde.

 
« Uvolnění těla Komunikační dovednosti »

© 2014-2021, BRAIN TOOLS GROUP s.r.o. osobní a profesní rozvoj a diagnostika

Realizace: CCN Plus s.r.o.