Když se na zákazníka netlačí

Když mi dcera oznámila, že se bude vdávat, měla jsem velkou radost a na svatbu se moc těšila. Samozřejmě, že bylo nutné koupit nové šaty. S omezeným rozpočtem jsem začala obcházet obchody a postupně se smiřovala s tím, že za málo peněz moc muziky nebude. V každém obchodě jsem začínala slovy: „Jsem maminka nevěsty, mám takovou a takovou představu šatů a mám na ně 2 tisíce.“ Nosili mi šaty v uvedené ceně, žádné z nich „neseděly a žádné se mi nelíbily, žádná z prodavaček nevnímala můj vnitřní nesouhlas a nespokojenost. Naopak mě přesvědčovaly (a tvrdě si stály za svým) že právě tyto šaty na mě vypadají úchvatně.

Zklamaná a naštvaná jsem vešla do dalšího obchodu a v duchu si říkala, že nakonec budu muset vytáhnout nějaké staré ze skříně. Následoval stejný rituál jenže tentokrát s jedním a jak se nakonec ukázalo významným rozdílem, prodavačka si se mnou začala povídat. Zjistila, jak moc mi na šatech záleží a jak moc je pro mne tato událost důležitá. Nakonec mi navrhla: „ Jsou tady jedny šaty, které si myslím, že by vám padly,“ a donesla mi je. Nechala mě je vyzkoušet, jakoby je šili přímo na mě a navíc byly krásné. O ceně nepadlo ani slovo a tak mi bylo jasné, že jejich cena bude vyšší, než je můj rozpočet. Natáčela jsem se před zrcadlem, PANÍ prodavačka mezitím s lehkostí zjistila, co dělám a vyptávala se mě: „Mohla byste mít ty šaty i do práce? Na konference? Na setkání s klienty?“ Netlačila na mě, jen mě lákala, pomáhala mi hledat argumenty, proč dát tak hříšné peníze za právě tento model. Nenaléhala, dávala mi prostor a zlehka mě postrkovala. Nakonec jsem se rozhodla: „Beru.“ Bylo to moje rozhodnutí, z mé svobodné vůle a navíc jsem měla pocit z výborné a výhodné koupě.

Vzpomněla jsem si na jedno přísloví: „Líná huba, holé neštěstí.“Kdyby byli všichni prodavači tak výřeční, jako MOJE PANÍ prodavačka, uměli zjišťovat potřeby zákazníka a nabídnout mu co hledá, aniž to on sám vlastně jen tuší, byli by spokojení prodavači i zákazníci. Jakou zkušenost máte z obchodů vy?

Pracujete v obchodě? Navštivte naši sekci Obchodní dovednosti.

Další články »

© 2014-2017, BRAIN TOOLS GROUP s.r.o. osobní a profesní rozvoj a diagnostika

Realizace: LOTOFIDEA s.r.o.