Jak uskutečnit neuskutečnitelné?

Jak uskutečnit neuskutečnitelné?

Sny nám mohou proklouznout mezi prsty až neskutečně lehce. Možná i díky tomu, že se udržujeme v určité setrvačnosti či pohodlí našich stereotypů. Nebo proto, že nás od našich cílů odradilo několik málo překážek a počáteční neúspěšné pokusy.

Proč to však nezkustit znovu?
Pokud jste se rozhodli pro změnu a chcete uskutečnit vše, co se na první pohled zdá nemožné zde máte návod, jak na to.
První krok
Začněte si vést deník, on-line blog či poznámky. Každodenní poznámky poskytnou vašim snům určitý tvar a pomohou, aby se staly hmatatelnými. Změňte své sny na cíle tím, že je uvedete na první stránce vašeho blogu. Věnujte 10-20 minut svého času denně psaní o svém úsilí, pocitech či nezdarech. Jednou za týden se zastavte a projděte si své poznámky, podívejte se na posun a pokrok, přemýšlejte o nich.
Druhý krok
Filtrujte své myšlenky a nápady. Začněte každý den s pozitivním rozpoložením, najděte si po ránu čas nad zamyšlením se nad svými cíli. Neváhejte se inspirovat. Někdy stačí dobrý citát či myšlenka a jsme nastartováni požadovaným směrem. Vyberte si vhodnou literaturu, semináře či blogy zajímavých autorů na internetu. Buďte otevřeni novým myšlenkám a pozorujte lidi kolem sebe, kteří své cíle dosahují. Inspirujte se.
Třetí krok
Obklopte se lidmi, kteří vás podpoří. Možná jste se v minulosti snažili udržet své plány v tajnosti, nicméně lépe jich dosáhnete, pokud se obklopíte lidmi, kteří vás povzbudí a podpoří. Nečekejte, že vás budou podporovat všichni. V některých chvílích vás okolí možná někteří překvapí svým negativním postojem, zejména pokud to od nich nečekáte. Kritika je vhodná a udrží vás na správné cestě, umožní vyvarovat se chyb. Nicméně přílišný negativismus sníží váš elán a dosažení cílů. Pokud rodinní příslušníci nesdílí vaše nadšení, nesdělujte jim mnoho detailů o svých plánech.
Čtvrtý krok
Nastavte realistický časový plán. V krátkodobém horizontu se některé cíle mohou zdát nereálné. Například začínající spisovatel může jen těžko očekávat, že se jeho kniha stane v následujících šesti měsících bestsellerem. Může se to stát, ale jedná se o výjimky. Lepší je zaměřit se na postupné kroky. Poznat správné lidi, najít si agenta, vytvořit okruh kontaktů atd. Výraznější úspěch je reálnější dosáhnout například v pětiletém horizontu.
Pátý krok
Připravte se na dočasné nezdary. Přes pozitivní výhled a jasné plány, budete určitě zažívat i drobné nezdary a neúspěchy. Do cesty vám může vstoupit nemoc, nezaměstnanost, rodinná krize a řada dalších okolností, které vás přinutí upravit původní plány. Nicméně i tyto překážky je dobré brát jako výzvu. Mohou posunout dosažení cíle nebo vám ukáží nové směry a možnosti. Váš původní cíl se pod vlivem nových událostí může změnit.
OSOBNÍ ZKUŠENOST
První krok
Před třemi lety jsem se rozhodl vrátit k běhání. Na začátku jen jednou, dvakrát týdně. Pak mě ale inspiroval o 7 let mladší kolega a o 19 starší soused. Kolega se zmínil, že by rád jednou uběhl maraton. To mě inspirovalo. Dobrý cíl, tohle bych mohl za svůj život také dokázat. A začal jsem běhat intenzivněji. Zpočátku nic moc, ale pak jsem se dočetl o tréninku s pomocí měřiče srdečního tepu. Začal jsem si měřit délku běhů, tep, dosažené pokroky a ty jsem průběžně porovnával a vyhodnocoval. Mimo jiné jsem svůj cíl každému povykládal. Tím jsem si zajistil bič sám na sebe, abych ze svého cíle necouvnul. Byl by to trapas.
Druhý krok
Často se mi nechtělo, například když pršelo či v zimě, když mi běžecké kalhoty doslova přimrzaly k nohám. Náš pes mě však vždy ochotně vytáhl a hodně mi pomáhala představa příjemného pocitu, kterého jsem po běhu dosáhl. Šlo jen o to se přemoci a postupem času nechuť vyrazit zmizela úplně.
Třetí krok
Sem tam se někdo z mého okolí ozval, že je to nesmysl pustit se do maratonu. Není to zdravé, zničím si klouby atd. A tady mi pomohl soused, který aktivně běhá nejen maratony, ale i celou řadu drobných soutěží, jen tak, pro zábavu. Přemluvil jsem i kamaráda, aby do toho šel se mnou. Podpora byla moc fajn.
Čtvrtý krok
Běhat jsem v minulosti začal mnohokrát a zase přestal. Hlavně jsem měl obavy, zda se stihnu připravit, zda budu mít dobrou kondičku. Dal jsem si na trénink půl roku a stanovil dílčí cíle, kolik uběhnu a jak rychle. Kamarád během tohoto půl roku odpadl.
Pátý krok
Během přípravy jsem si lehce poranil kotník. Špatně jsem došlápl a výron byl tu. Tahle zdravotní komplikace způsobila, že jsem namísto maratonu, šel půlmaraton.
Dnes mám doma již tři medaile z olomouckého půlmaratonu a věřím, že čtvrtá na sebe nenechá dlouho čekat. I maraton je stále v plánu. Snů jde opravdu dosáhnout a i existence tohoto webu je toho důkazem. Patří totiž k jednomu z mých snů, které se staly cílem.

Další články »

© 2014-2017, BRAIN TOOLS GROUP s.r.o. osobní a profesní rozvoj a diagnostika

Realizace: LOTOFIDEA s.r.o.